Tenke nytt på balansen digital og fysisk markedsføring i Coop
Utfordringen for Coop:
Dyrt å produsere, og heller ikke alle som vil ha kundeavisene i postkassa si
Kundeavisa, altså blekka med tilbud som dukker opp i postkassa når du ikke har reservert deg mot sånt, er et av de viktigste virkemidlene dagligvarekjedene har for å trekke kunder til butikk. Men - den koster mye å både produsere og distribuere, det blir stadig færre kunder som går og venter på å få den i postkassa, og spillet om å trekke kunder til butikk handler like mye om å nå ut til de kundene som ikke er mottakere av kundeavisene. Dessuten kan man undres over hvor klimariktig det er å trykke opp og sende ut noe som raskt finner veien til papirdunken, der den typisk står like i nærheten av postkassestativet. Veien er ofte kort, for å si det sånn.
Løsningen for Coop:
Utnytte mulighetene som ligger i det digitale, gjøre kampanjene relevante
Selv om data på alle disse kampanjetilbudene finnes i Coops systemer, er det ikke bare å trykke på en knapp. Dessuten holder det ikke å bare få dette ut - skal du få dette til å fungere må kundene som mottar det i andre enden kjenne at det er riktig og viktig for dem: At det er relevant. At det svarer på de behovene de har. At man når ut til kundene der de er.
Så hva gjør man da, om man jobber i Coop og har ansvaret for å drive salgstallene oppover?
Hvordan vi jobbet sammen med Coop:
Lite team, stor impact
Her er vi gode. Sammen med et lite team av kloke hoder i Coop brettet vi opp ermene og satte i gang: Vi kartla arbeidsprosesser fra start til slutt. Studerte verdikjeden og systemarkitektur for kampanjedata. Identifiserte hva som måtte på plass av systemer og løsninger. Satte sammen en god beskrivelse for hvordan man kunne ta dette fra flytskjemaer og ut i virkeligheten. Regnet på hvordan man kunne gjøre dette på en god og lønnsom måte, samtidig som vi fant muligheter til å spare både tid og penger for en organisasjon i endring.
Det som festet seg til minnet fra dette arbeidet var alle de fine folka vi fikk jobbe med, reisen vi fikk være med på sammen og hvordan dette gikk fra å være "noe vi håper er mulig" til "ok, sånn gjør vi det". Sånt gjør oss enormt stolte.